Be smart with social media

Je CV en motivatiebrief zijn niet de enige zaken die je personal brand vorm geven. Er zijn nu tal van digitale mediaplatformen beschikbaar waar we profielen kunnen aanmaken en waarop we content kunnen uploaden en contact kunnen leggen met mensen overal ter wereld.

In Nederland heeft vier van de vijf volwassenen nu een mobiele telefoon en op deze toestellen hebben we toegang tot sociale mediaplatformen die we 24/7 kunnen doorbladeren en waar we dingen kunnen plaatsen en met onze vrienden kunnen delen - en vele van ons doen dit ook. Het is wel van groot belang dat je eraan denkt dat alles wat je op het internet uploadt, voor iedereen beschikbaar is en door iedereen te zien is, vooral wanneer je een publiek profiel hebt.

De commentaren die je geeft, de posts die je leuk vindt en de foto’s waarin je bent getagd, kunnen allemaal de percepties beïnvloeden die iemand van je heeft en wanneer je solliciteert voor een baan is het heel goed mogelijk dat je potentiële werkgever deze berichten tegenkomt die je op het internet hebt geplaatst.

Bedrijven zijn op zoek naar werknemers die respectvol zijn, die hun waarden hoog in het vaandel dragen en die een professionele houding uitstralen. Je online aanwezigheid en je interacties met anderen op sociale mediaplatformen dragen rechtstreeks bij tot je personal brand.

Professionele accounts

Professionele sociale media-accounts zijn diegene die speciaal ontwikkeld zijn om je personal brand op te bouwen, te netwerken en op zoek te gaan naar carrièremogelijkheden. 

LinkedIn is een voorbeeld van een populair professioneel sociaal mediaplatform. Het is belangrijk eraan te denken dat het een professionele tool is en op deze manier ook moet worden gebruikt. Het is zeer waarschijnlijk dat profielen op LinkedIn bekeken worden door zowel werkgevers als recruiters. Het is dus belangrijk om een weldoordacht profiel samen te stellen en het up-to-date te houden. Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel overeenstemt met je CV in bijvoorbeeld je vaardigheden, ervaring en kwalificaties. Eventuele verschillen kunnen opgemerkt worden door een werkgever en kunnen vragen oproepen.

Persoonlijke accounts

Je persoonlijke sociale media-accounts zijn natuurlijk accounts waar je vrij kunt posten. Wel moet je er altijd aan denken dat wanneer je profiel niet ingesteld is als privé, iedereen de posts die je plaatst kan zien. Zelfs wanneer je profiel is ingesteld als privé betekent dit niet dat je commentaren en foto’s niet publiekelijk te zien zijn - het is immers niet bijzonder moeilijk voor iemand in je netwerk om een screenshot te nemen en dit te delen. 

Of je nu een post deelt op Facebook, een grapje tweet op Twitter of een foto van een avondje uit deelt op Instagram, dit zijn publieke posts en als ze eenmaal op het internet staan, is het heel moeilijk om deze te verwijderen; post weldoordacht omdat de eerste indrukken blijven hangen.

Blogs, vlogs en YouTube 

Persoonlijke blogs en digitale videocontent worden alsmaar populairder. Honderden mensen nemen hun toevlucht tot platformen om hun gedachten te ventileren, tips te delen en hun content in omloop te brengen. Sommige mensen maken zeer succesvolle carrières uit deze initiatieven, maar opnieuw, zoals met alle sociale media-accounts, is datgene wat je online post datgene dat je personal brand vorm zal geven.

Meer positief kan vaardigheid inzake sociale media afhankelijk van het door jou gekozen carrière pad gezien worden als een zeer nuttige vaardigheid. Wanneer je solliciteert voor een job zouden blogs gebruikt kunnen worden als een voorbeeld van je vaardigheden en je drijfveer om een schrijver te zijn, terwijl vlogs een blijk kunnen zijn van je invloed en vertrouwen om met videomedia te werken. 

Je sollicitatie gaat veel verder dan gewoon het formulier dat je opstuurt en het CV dat je aanmaakt. Je zult worden beoordeeld op basis van het totaalpakket. Zorg er dus voor dat het merk dat je opbouwt de manier weerspiegelt waarop je gezien wil worden als een professional.

Nu ben je klaar om voor jobs te solliciteren. Heb je een interview in de wacht gesleept? Zorg er dan voor dat je inside tips hebt over hoe je je kunt voorbereiden, over hoe je indruk kunt maken tijdens het interview en hoe je na een interview het professioneel kunt opvolgen.

Lees hiervoor ons artikel “Het interview”.

Join over 80,000 readers!
Receive free advice to help give you a competitive edge in your career.